"Minder stress, Meer Geluk & Balans"

Inspiratiesessie 16 & 25 januari

Uit je hoofd, in je lijf

In de huidige maatschappij doen we heel veel met ons hoofd. Werk draait om actielijstjes, vergaderen, mails beantwoorden. En ook thuis zijn we druk met het organiseren van het huishouden, online boodschappen doen, autorijden. Veel informatie komt binnen via schermen. Onze mobiel, televisie, tablet of pc. Het gevaar schuilt hierin, dat we ons hoofd en onze ogen als het ware overbelasten. Eigenlijk werkt het net zoals bij een overbelaste knie. Die knie moet rust hebben. Alleen is dat vrij duidelijk voor je zelf en voor de buitenwereld, maar bij ons hoofd werkt het anders. Dat zie je zelf niet en dat zien de anderen niet. 

Rust betekent in onze maatschappij al snel dat je het niet aankan en heeft een slechte naam. Dus vaak is het lastig om er voor uit te komen, het bespreekbaar te maken en (tijdelijk) rust te nemen. Maar het is oh zo belangrijk! Zonder rust, kun je niet functioneren. Gezonde stress is prima, maar gaat het te lang duren dan wordt het ongezond. Soms staan mensen al maanden of zelfs jaren op de hoogste versnelling en dat gaat een keer mis. Overspannenheid of burn-out is vaak het gevolg. 

Dus voel je je al langer niet ok? Heb je last van je ogen en/of vaak hoofdpijn? Ga maar eens na hoeveel uur je per dag met je hoofd bezig bent? En hoeveel uur met je lichaam, hart en ziel? Is het in balans?

Als je al langere tijd gestresst bent, is het belangrijk om eerst rust te krijgen en weer te 'zijn' in plaats van te 'doen'. Uit je hoofd, in je lijf. Maar hoe doe je dat dan? Hieronder vind je mijn gouden tips voor focus, rust en beweging.

Focus - bewustwording van je lichaam

Yoga 

Op YouTube staan allerlei filmpjes met yoga oefeningen. Ikzelf ben fan van Sarah Beth Yoga. Deze filmpjes zijn wel in het Engels, maar heel duidelijk, rustgevend en gemakkelijk voor beginners. Bekijk op een dag hoeveel tijd je hebt en voel in wat voor mood je bent. Wat heb jij vandaag nodig. En kies daar je filmpje op uit. Gratis en voor niets!

Massage

Ook aanraking van het lichaam is zeer belangrijk en bovendien erg lekker. Een massage helpt je lichaam en je hoofd te ontspannen. Je voelt je rug, je armen, je benen en je nek. Een ontspanningsmassage of hotstone, wat jij wil. Ook nieuw zijn de accesbars waar energiebanen vrij komen. Mijn tip? Body-mind-wellness in Dordrecht.

Sauna
Opwarmen en afkoelen in de sauna. Een weldaad voor je lichaam, je voelt elke vezel van je lijf. Even genieten, ontspanning. En het mooiste is wel dat je je mobiele telefoon niet mee kan nemen. Je wordt niet gestoord, niet afgeleid en kan je volledig focussen op jezelf. Het ultieme dagje uit!
  

Rust - luisteren naar je lichaam

Slapen

Ben je moe, ga dan naar bed. Al slaap je niet direct. Je hersenen hebben rust nodig. Zie het als een overbelaste knie, daar ga je ook niet de hele dag mee lopen, laat staan hardlopen. Tijdens je slaap, kan de geest ontspannen en kan de batterij langzaam weer opladen. Rust is het beste medicijn.

Nee zeggen

Dit is een lastige, I know ; ). Je wilt namelijk overal bij zijn en hebt ook je verplichtingen. Maar nu is het belangrijk dat jij rust neemt. Dus hoe verleidelijk het ook is, niet appen, niet opnemen, geen mails beantwoorden. Maar ook nee zeggen tegen feestjes, afspraken met vriendinnen en de kinderen.

Luisteren

Heb je hoofdpijn? Ga even liggen in een donkere kamer i.p.v. paracetamol te slikken en weer 'door' te gaan. Heb je last van je ogen? Doe ze even dicht, ze doen niet voor niets pijn. Dit is een signaal, je hoeft alleen te luisteren.  Structureel negeren, gaat vroeg of laat goed fout. En wat doe je dan?

Beweeg - voel je lichaam

Wandelen
Begin met wandelen. Breng de kids lopend naar school. Haal je boodschapjes met de benenwagen of begin's avonds met een klein ommetje. Adem goed in en uit, bekijk de lucht, de bomen, de bloemen. Het klinkt misschien zweverig en wellicht iets wat je lang niet meer gedaan hebt, maar doe het en ervaar zelf dat alles er al is. Elke maand wandelen we een rondje door het Sandelingen natuurgebied bij Hendrik-Ido-Ambacht. Wandel je mee? Bekijk hier de data en meld je aan.
Dans en zing!

Zet je allerbeste muziek op, doe je sokken en schoenen uit (wellicht ook deuren dicht ; )) en ga even helemaal los. Dans op het ritme van de muziek zing mee uit volle borst. Nu voel je je weer kicking and alive! You go girl!




Sterker worden

Ook op YouTube kun je filmpjes vinden voor het versterken van je spieren. Dit is goed voor je lichaam en hierdoor voel je je ook veel sterker. Mijn favoriet is PopSugar Fitness.

And finally..  Breathe!

Last but not least.. adem. We zijn namelijk vergeten te ademen. Let maar eens op, adem je nu of zit je krampachtig zonder dat je het weet je adem in te houden? Got ya..! Bizar maar waar. Door ons hectische leven, zit de adem vaak hoog. Bij je hals of nek. Je ademt kort of houdt hem vast. Hierdoor kan chronische hyperventilatie ontstaan, wat resulteert in paniek- en angstaanvallen.

Heel vervelend, maar zodra je het weet, is er gelukkig wel iets aan te doen. Weer leren ademen!

Vanuit rust naar actie! Ben je er klaar voor om te gaan doen wat je echt wilt? Boek een persoonlijk coachtraject of kom kennismaken tijdens 1 van de inspirerende Women Events.

MY POINT OF VIEW

MY POINT OF VIEW

Bekijk gratis alle blogs, e-books en inspiration papers.

 
WOMEN EVENTS

WOMEN EVENTS

Schrijf je in voor een brainstormsessie, event of workshop. 

 

MENTAL COACHING

MENTAL COACHING

Meld je aan voor een persoonlijk coachtraject. Het is tijd voor jou!